Co
vlastně chce Amerika?
Říšský ministr Dr. Goebbels
Americký tisk se domnívá, že má ušlechtilé
výhradní právo nadávat Evropě. To právo vydatně
využívá pokud se jedná o Německo.
Především je mu trnem v oku Německo národního socialismu.
Od 30.ledna 1933 je
Třetí říše předmětem výsměchu, nenávisti, lží a pomluv téměř veškerého
amerického tisku, zejména v jeho části určované Židy. Americký tisk si dělá
obzvlášť zábavný úkol z toho, že uvádí proti Německu argumenty humanity,
civilizace, svobody, otázky lidských práv a kultury. Má k tomu dobrý
základ. Neboť ve státě, kde ještě dnes humanita nachází drastické vyjádření v lynči, civilizace v do nebe volajících
politických skandálech, lidská práva
ve stálé existenci nezaměstnanosti 11
až 12 milionů, s kterou se snad dobrovolně smířili, a kultura si stále
vypůjčuje od starých kulturních evropských národů, jsou jistě plně oprávněni
pohlížet suverénně svrchu na onu starou Evropu, v které státy a národy již po
staletí, ba tisíciletí vykazovaly nezměrné kulturní bohatství, předtím než byla
Amerika vůbec objevena.
Americký tisk se po
našich stížnostech snaží vysvětlovat, že nemají nic proti Německu, jen proti
nacionálnímu socialismu. To je, jak všeobecně známo, planá výmluva. Nacionální socialismus je přece dnes v Německu nosná
politická idea a světový názor. K němu se hlásí celý německý národ.
Zaujmout stanovisko proti nacionálnímu socialismu znamená dnes provokaci proti
německému lidu.
Tím není dán základ
tvrzení, že nacionální socialismus představuje nějakou formu státní diktatury,
a že v Německu je ještě část lidí, která aspoň vnitřně tito diktaturu
odmítá. O tom nemůže být vůbec řeč. To je jen fikce, která existuje pouze
v mozku demokratických politiků a novinářů, ale ve skutečném světě pro ni
není místo. Není tedy pochyb, že systematické veřejné štvavé válečné tažení,
které v Americe proti Německu probíhá od r. 1933, je vědomou
a záměrnou provokací německé Říše a německého lidu.
Nám by to mohlo být
vcelku jedno. Žijeme v Německu, ne z lásky nebo ochoty jiných států, my žijeme z vlastní síly našeho lidu.
Dávno jsou pryč ty časy, kdy Německo doufalo v dobro mezinárodní pomoci a
očekávalo ji. Ta mezinárodní pomoc v důležitých fázích poválečné politiky
pořád vázla. Přišla jen tehdy, když mezinárodní peněžní a burzovní kapitalismus
věřil, že pomocí Německu získá vysoký a jinde
na světě nevídaný zisk a procentový podíl.
Mohli bychom
zaujmout pohodlné stanovisko: Amerika
leží daleko, je od nás oddělena nekonečným oceánem. Co se tam o Německu
píše, říká a myslí, nás může nechat chladnými. To je správně, pokud v Americe
zůstává provokativní a rafinované štvavé tažení v přiměřených mezích. Pokud jsou tím ale naočkovány samotné úřední
kruhy, není to už jen diskuse novin a rozhlasu, ale stává se to naopak věcí vysoké
politiky.
Od 10. listopadu
1938 byla tato štvanice nezměrně vystupňována. Americké veřejné mínění, zejména
jeho část ovlivňovaná Židy, se pilně snaží vměšovat
nesnesitelně do našich vnitroněmeckých
poměrů. Věří, že z bezpečí svého vzdáleného kontinentu smějí a mohou
proti Německu používat metodu, která je
mezi civilizovanými státy zcela nemožná a vyloučená.
Moc dobře známe ty,
kdo stojí za tou štvanicí a mají z ní užitek. Jsou to hlavně Židé, nebo lidé, kteří jsou až po uši v
jejich službách a jsou na Židech závislí.
Když například
hlavně newyorský tisk tak ostře polemizuje proti Německu, nemůže nás to udivit
vzhledem ke skutečnosti, že v New Yorku žije přes dva miliony Židů a veřejný a
zejména hospodářský život je pod jejich nadvládou.
Německá publicistika
dosud na toto veřejné a podlé štvavé tažení odpovídala jen ojediněle a většinou
docela zdrženlivě. Teprve když se úřední osoby ve Spojených státech zamíchaly
do toho střetnutí, přimělo nás to říci něco formálně. Když například americký
ministr vnitra Ickes
19. prosince 1938 veřejně prohlásil, že Američan nemůže přijmout vyznamenání z
ruky brutálního diktátora, který touž rukou olupuje a mučí tisíce lidí a
propůjčuje se k tomu, že považuje za ztracený každý den, kdy nemohl spáchat
nový zločin proti lidství, tak je to způsob vyjadřování který je, mírně řečeno,
dosud ve vztazích mezi státy zachovávajícími normální vztahy naprosto
neobvyklý.
Když zastupující
americký ministr zahraničí Welles na německý protest odpověděl, že Ickesovy
výroky souhlasí s míněním převažující části amerického národa, selhává už
člověku nad takovou věcí řeč. Co to má znamenat? Kde byl kdy americký president
osobně napaden v německém tisku? Kde
a kdy padlo urážlivé slovo proti vedoucím mužům Ameriky? Usilovali jsme zde o
největší zdrženlivost, jakkoliv jsme měli dobrý důvod v této nebo jiné vnitřní
záležitosti Spojených států promluvit.
My jsme to neudělali,
protože se nás to netýká. Protože nikoliv my, ale američtí státní činitelé
rozhodují o americké vnitřní politice. Nám jde hlavně o německé vnitřní poměry.
My také nemáme žádný důvod a už vůbec žádnou příčinu pašovat německé politické
ideje jako kontraband do Ameriky. Naopak,
názory a metody, podle nichž spravujeme vnitroněmecký život, jsou čistě
německými patenty. Ty platí jen v Německu.
My ovšem musíme
uplatňovat nárok, že, právě tak jako my respektujeme vnitřní poměry v jiných
státech a vystupujeme proti nim s největší možnou zdrženlivostí, musí to být v
jiných státech stejnou měrou.
To podle daného
stavu věcí od Spojených států severoamerických nemůžeme očekávat. Téměř všechen
tisk, téměř všechen rozhlas a téměř všechen film ve Spojených státech je dnes
ve službách této mezinárodní, proti Německu vedené, světové štvanice.
Senátor Pittmann tomu dal
22. prosince 1938 příkrý a brutální význam, když prohlásil: "Lid USA si neváží vlády Německa."
No, my jsme přesvědčeni, že lid USA nemá s tou věcí nic společného. Pokud se
staví proti Německu, je jen obětí této kampaně. Ta kampaň sama je ale vedena
nesvědomitými a všeho schopnými mezinárodními štváči, kteří dílem z důvodů
vnější politiky, ale dílem také z docela průhledných vnitroamerických důvodů
Německo provokují. Za touto protiněmeckou kampaní stála konference v Limě, od níž severní Amerika očekávala, že se jižní
Amerika může postavit proti Německu a v širším smyslu proti celé Evropě a také
dnes ještě stojí německá konkurence
na jihoamerickém trhu a stojí především obrovský severoamerický zbrojní průmysl, který maluje na zeď strašáka
nastávající války proti totalitním státům, aby si na zbrojních zakázkách udělal
dobré kšefty. Jak daleko to štvaní jde, se dá vidět z toho, že veřejné mínění v
severní Americe dnes už na ten nejnejapnější podvod letí. Jeden americký
vysílač jen uvede fantastickou hru o útoku Marťanů na americký kontinent a
většina Američanů hned propadne panice.
To jsou důsledky toho hanebného, prolhaného a nesvědomitého štvaní.
Jsme daleci toho, konfrontovat kritiku, o níž
americko-židovský tisk věří, že ji musí na vnitroněmecké poměry vydávat, s
poměry vnitroamerickými. Na okraj stačí poznámka, že Německo, na devizy a
suroviny nejchudší země světa, si naříká nikoliv na nezaměstnanost, ale
dokonce na nedostatek pracovních sil, zatímco v severní Americe je počet
nezaměstnaných 11 až 12 milionů a přitom je to jedna ze zemí nejbohatších na devizy a suroviny. Ale
sám ten rozdíl se v největší části toho štvavého tisku neukazuje. Ta fakta sice
nemůže popřít. Ale staví se na stanovisko, že sám úspěch má být hodný nenávisti a opovržení, protože metody, jimiž
byl dosažen, zasluhovaly nenávist a opovržení.
No, to znamená stavět věci rovnou na hlavu.
Těch sedm milionů lidí, kteří se v Německu nacionálním socialismem dostali zase
k práci a chlebu, se moc neptá po metodách, jimiž byly jejich práce a jejich
chléb vytvořeny. Kdo hanobí ty metody, jimiž byly docíleny positivní a
přesvědčivé výsledky, ten si počíná podle onoho známého vtipu, podle kterého se
někde na ulici dva málo pilní a přičinliví cestáři snažili vydobýt dlažební
kámen. Nějaký kolemjdoucí, který tam už chvíli stál a přihlížel, vzal docela
spontánně krumpáč a vylomil kámen jediným úderem. Načež jeden ten dělník povídá
druhému: "Ale násilím."
Tak
podobně argumentuje americký tisk. Už nemůže výsledky a úspěchy
nacionálního socialismu dále upírat. Může jen namítnout: "Ale
násilím.". Jim se zdá příliš velká oběť, kterou pro tyto výsledky a
úspěchy musí německá veřejnost přinášet.
Německý
lid zastává ale jiné stanovisko, ví, že řadu omezení v určitých oblastech
musí strpět, aby dílo národní výstavby bylo
vůbec možné. Americká veřejnost, nasycená vlastním majetkem, téměř pukající
bohatstvím, blahobytem, devizami, pruty zlata a surovinami, si vůbec neumí
představit, jak se cítí inteligentní, pilný a statečný národ, který nemá ty
pomocné prostředky a přesto musí žít.
Jak se
věci mají, hledíme vstříc dalšímu vývoji s hlubokými
obavami.
Nikdo jiný než německé instance nemá právo
soudit vnitroněmecké poměry a postupy. Nikdo nemá v mezinárodním soužití národů
právo stavět vědomě a systematicky jeden národ proti druhému a štvát, aby tím
vyvolával nesoulad, neporozumění a nakonec krizové vyostření jejich vzájemných
vztahů.
Když se pan Eden před několika týdny jako posel mezinárodní světové demokracie
v New Yorku chopil slova, vybral si pro tu polemiku s
nacionálním socialismem ten pravý okruh. Sestával z nejprominentnějších
zástupců amerického průmyslového, hospodářského a finančního kapitalismu. Pan
Eden by byl udělal lépe, kdyby těm jedenácti či dvanácti milionům
nezaměstnaných dal do ruky prostředek, jak by mohli získat práci a chleba. Ale
zřejmě byl sám přesvědčen, že u takových posluchačů by nenašel tak nerozumný
souhlas plný nenávisti a předpojatosti, jako u toho okruhu, ke kterému mluvil.
Židovstvo
ovšem vždycky nadšeně tleská, když je někdo proti Německu. Židovstvo nenávidí
nacionální socialismus od základu, to vůbec nepotřebuje jednání o všeobecném
porozumění. Židovstvo je náš nepřítel, má naším nepřítelem být a naším
nepřítelem být musí. Vzniká tu jen
otázka, jestli se americký lid z lásky k Židovstvu má a smí veštvat do
neplodného nepřátelství proti Německé Říši a především proti německému lidu. A
proti tomu my protestujeme. Není to nutné ani účelné.
Nemáme žádné námitky proti americkému lidu.
Známe a respektujeme jeho politické názory a jeho vnitřní poměry, jakkoli bychom
v tom nebo onom jednali a postupovali jinak než v Americe. Věříme možnosti
uplatňovat právo a zákony, které americké veřejné mínění věnuje stejnou pozornost a vážnost jako
Německo. My také nechápeme, k jakému výsledku taková polemika má vést. Co si od toho Amerika slibuje? Věří snad
možnosti vyhladovět Německo velkou válkou?
Každé
účelové hospodářské opatření má své dvě strany. Zasahuje nejen toho, proti
kterému bylo zavedeno, ale také toho, kdo ho zavedl. O tom pravděpodobně
američtí pěstitelé bavlny, kteří zůstávají sedět na svých neprodaných balících
bavlny, dnes už umějí písničku zpívat.
Už by byl také čas snažit se o klid a
uvážlivost. Americké veřejné mínění je zřejmě na špatné cestě. Nic by mu lépe
neposloužilo, než se zase vrátit ke starým
osvědčeným metodám mezinárodní zdvořilosti a dobrého vychování a Německo s jeho
postupy využívat tak, jak je to mezi kulturními státy obvyklé.
Nenamlouváme si, že touto výzvou zajistíme
zásadní obrat amerického vystupování. Ale považujeme za svou povinnost nazvat
věci pravým jménem.
Vzhledem k podílu části veřejného mínění v
Americe, určované Židy a zjevně odhodlané k protiněmeckému úsilí, zdůrazňujeme
ještě jednou se vší naléhavostí krátkozrakost a bezúčelnost takových postupů a
klademe celému světu otázku: "Copak
vlastně chce Amerika?"