Poznámka o motivaci studentů

akademická jatka?

 reakce na loňský článek Akademická jatka 2008, aneb Gaudeamus Igitur

Tomáš Pečený

 

    V tom článku vidím větu 'Představa, že zavedením školného se jako mávnutím kouzelného proutku všechno změní k lepšímu, je více než naivní.'  Je tam v souvislosti s financováním škol. Mně tak naivní nepřipadá, pokud ji vztáhnu k hlavnímu tématu toho článku, totiž apatii studentů k úrovni jejich vzdělávání i jejich životní úrovni, podmínkám v koleji.

    Sám jsem kolej nezažil, jsem Pražák. Ale vždycky jsem se podivoval, jak tam lidi, kteří se navzájem tak ruší jako několik studentů v pokoji, mohou vůbec studovat. To byl i názor dobrých pedagogů Mat. fyz. fakulty. K tomu, abych se opravdu učil, jsem měl (kromě toho, že mám rád konsistentní systémy a bavilo mne to) motiv, který při finanční situaci naší rodiny hodně rozhodoval: prospěchové "stípko". Pak jsem sice nedělal vědu, na kterou bylo to studium vlastně přípravou, takže se moje následující poznámka netýká (plně) vědců, ale ty znalosti se mi hodily. V pozdějších letech jsem viděl, jak vědci někdy své služebně mladší kolegy zneužívají, tak, jak se o tom píše v tom článku i jinak, třeba ke korekturám svých publikací. To mi připadalo moc ponižující, protože v rezortním výzkumu jsem brzy po vystudování začal jako 'samostatný referent', to bylo docela zodpovědné a renomované postavení a později se mi ovšem posluhovat opravdu nechtělo.

    A tak si říkám, že studenti, kteří si budou muset na to studium půjčit, s tím, že to vrátějí až budou dobře vydělávat, asi tak neteční k úrovni té výuky nebudou. Ani k té úrovni bydlení na koleji, která jim musí práci dobře umožnit a nesrážet je psychologicky do beznaděje. A pak už ta jejich akademická organizace bude mít víc váhy, aby mohla i účinně hodnotit pedagogy a významně přispívat k návratu úrovně a ducha (jak slýchám zejména v humanitních oborech, o nichž je ten článek) vysokých škol tam, kde byla před totáčem. Viz i */ a slova o platech v poznámce komunistické snění.