"Trautnberk" (jako "špička ledovce" toho problému; pak se také divíme, kde se bere nacionalizmus).

 

   I filmové: vzpomínám si, jak jsem jako studentík pocítil uspokojení, když v 'Dalskabátech, hříšné vsi' prostý hrdina Martin Kabát (J. Bek) překonal inteligentní nástrahy a surový nátlak pekel, ukázal té hloupé princezničce, jak na to v životě, napravil toho loupežníka 'poctivou' prací (čtěte 'manuální', nějaké rozumování by se milostpánům soudruhům nelíbilo; srovnejte i s '30000 úředníky do výroby', prací na pražském Mostu inteligence, celinami i s 'Arbeit macht frei'); a ukázal i naivitu té druhé složky mimolidské moci (nebeské) a scestnost abstraktního a zbytečně odříkavého přístupu otce Školastyka; také se přišlo na to, že ten inteligentní, dobře oblečený a světa znalý ženich té princezničky je agent pekla.

   Porovnejte si to s tím 'inteligentním, pilným a statečným lidem' (němčina má stejné slovo pro lid i národ) v náckově projevu: 'mazání medu kolem huby' je také účinná metoda PRopagandy.

Také v 'Pyšné princezně'  to ošklivé království se zakázaným zpěvem a s krkavcem na hraničním kameni bylo 'severní' (a ne 'východní' či aspoň 'daleko západní'), jak tam mladému králi Miroslavovi tak pěkně ukázal ten prostý švec.

(Komunisti, i ti trochu přebarvení, sami nacionalizmus ve skutečnosti hodně využívají, teď viz i ten přístup k radaru na konci hlavního textu o socializmu.)

 

Teprve časem mi ty souvislosti došly a dostal jsem vztek, jak jsem naletěl.

 

Ale dnes jsem viděl pohádku, která se mi líbila, byla lidská, měla ducha s kterým nadšeně souhlasím a která byla podle mého pocitu dokonale profesionálně (kdybych byl kompetentní, viz úvodní věta */, řekl bych umělecky) udělaná: Lotrando a Zubejda. Snad budeme i v dobách pohody mít víc děl,  která na naše city působějí tak, jako v dobách průšvihu televizní seriál o F.L. Věkovi a pohádka podle Jiráskovy Lucerny, nebo Nezvalova Manon Lescaut a v dobách tání filmy 'Bílá paní', Sexmise, 'Pražská pětka' a v televizi snad Menzelův film či pořad o vyhnání/útěku z ráje. Ale pozor.