Jako ukázku uvádím rozdíl mezi otázkami 'chcete jídlo a bydlení zadarmo?' a 'má být jídlo
a bydlení zadarmo?', dost extrémní; profesionální přístup k takové
manipulaci by byl jistě méně nápadný. Ta moje námitka proti přímé demokracii je
v mém přesvědčení, že odpověď
referenda s první otázkou by právem byla diametrálně odlišná od odpovědi
referenda s druhou otázkou. A že tu věc není možno správně posoudit
teoreticky předem: že vhodnost té novoty pro tak velké celky, jako je naše
republika, by bylo třeba potvrdit či vyvrátit dobrými experimenty (ty by byly
ovšem drahé a časově náročné). Ta námitka je o tom, kdo má formulovat otázku referenda a jestli je takový demokrat, že
ji zformuluje potřebně neutrálně; a je-li to vůbec možné. (Kdyby se takový
pokus dělal, nabízím se, že budu lidem ty otázky předávat sám, "aby je
snad někdo nezkreslil intonací". Já sám bych na první z nich ovšem
odpověděl bez váhání ANO, na tu druhou po vteřině váhání NE.)
Také pozor: u referenda, na rozdíl od voleb, není určen žádný jednotlivec nebo
politická strana zodpovědná za to, jak se jeho výsledek potom projeví! To
se pak snadno vyhlašují lákavé perspektivy "boje
za mír" nebo "zachování společné vlasti Čechů a Slováků". O
úvodním pokusu se zahrnutím odpovědnosti voličů uvažuji na konci článku jak zacházet s trhem u slov 'účinně spojit', viz i můj smířlivější pohled na referenda.
Drobná oprava způsobu hlasování
v zastupitelské demokracii může uspořit případné druhé kolo některých
voleb: tím, že každý by mohl dát hlas více kandidátům, s vlastními
preferencemi nepřevyšujícími dohromady 100%; každému kandidátovi by se sčítaly
ty preference. O takovém způsobu volby jsem slyšel v souvislosti
s Londýnem a připadá mi dost šikovný; v našich podmínkách i tím, že
vyloučí "soucit" s těmi neúspěšnými v prvním kole, jejichž
propagace na ten soucit v druhém kole sází. Ale znemožní úsporu času
voličům na studování programů všech kandidátů tím, že si část toho studia
nechají až na druhé kolo pro které stačí porovnat jen programy kandidátů, kteří
v prvním kole uspěli.
Tím se dostáváme také k možnosti zásadní
opravy zastupitelské demokracie: zmenšení až vyloučení role politických stran a podstatnému posílení role 'nezávislých osobností'. Společenské problémy jsou
složité (to jsem si teď zkusil na tomhle komplexu textů) a pro přípravu
zodpovědného volebního programu nemůže mít jednotlivec dostatečný aparát.
Podívejte se na Modrou šanci (to je
přehled, podklad byl 16 knih) aspoň s hlediska množství problémů a
potřebné hloubky jejich řešení!
Demokracie v naší republice už od
sametové revoluce trpí patovými výsledky voleb. Existovaly návrhy na změnu
volebního systému; ta změna je ale právě v té patové situaci neprůchodná.
Politikům, kteří podávali ústavní stížnost proti tomu návrhu, o němž vím (snad
to byl přímo prezident
Havel), vyčítám, že měli současně navrhnout lepší konkrétní řešení těch
opakovaných patů. Jak má v takové situaci kdokoliv prosazovat ve své vládě
svůj program, s kterým byl zvolen!? A jak má pak "lid" vidět,
kdo a jaký program a s jakým dlouhodobým výsledkem uskutečnil; a jaký
program resp. koho mají ti lidé proto volit v příštích obdobích? To znovu
a znovu nahrává těm, kdo roztáčejí zpětnovazební spirálu "Politika je
svinstvo, lidi nestarejte se o ni, stejně ty předvolební sliby nikdo nechce
doopravdy plnit a celá ta jejich demokracie je podfuk!", kterou tak dobře
známe z té náckovské a komunistické propagandy. (Takové propagování je u
nás podle litery zákona trestné, ale moc trestů za něj jsem zatím neviděl. Ona
je to choulostivá záležitost s výkladem svobody slova.) Takové věci je
podle mne potřebí řešit hlavně tím, že si lidé sami budou škodlivost té
propagandy dobře rozmýšlet.
V tom vidím i příležitost politologů usnadnit lidem to
rozmýšlení nematoucí terminologií. Nezapomínejme, že ten superškodlivý postoj
'Politika je svinstvo' je i přirozená obrana psychologie člověka, který vnímá
to dění jako zamotanější, než aby se v něm vyznal; viz i v odkazu termíny. Proto je správný i opravdový požadavek průhlednosti toho dění a jeho přehledného
neanonymního zveřejňování včetně hospodářských souvislostí. Pokud ovšem ten požadavek sám neslouží jen k PRopagandě, goebbelsovské/komunistické o
demokratické politice u nás jako svinstvu, která tu věc bohatě využívá a zřejmě
i pro ten účel úmyslně zamotává.
Právě tradiční zastupitelské demokracie jsou
nám vzorem toho, jak takové praktiky vylučovat využitím samoopravovacího
charakteru demokracie, totiž postupným vychováváním
lidí k poznání, že slušnost
se dlouhodobě
vyplácí
a zároveň ke schopnosti skutečnou neslušnost rozpoznat. K tomu je potřebí, aby lidé politiku sledovali a učili se
rozhodovat problémy věcně a rozpoznávat účelové dezinformace, když je
jasné, že vyloučit úplně se nedají; o takové kritice demokratického uspořádání
zleva se tu zmiňuji dále. Jako synonymum té slušnosti se často používá pojem
'politická kultura'; "lid"
nemůže svalovat vinu nekulturnosti jen na politiky, ta kultura musí být
oboustranná: "lid" je
zodpovědný právě za
to, že takoví
politici, kteří hrají
na ty nejnižší stránky okamžitého prospěchu a pudů, nebudou
(v
řádných tajných volbách) zvoleni. Hitler, Slánský, Henlein, Gottwald a snad i Mussolini se
nevynořili z propasti páchnoucí sírou; ti byli lidmi zvoleni. O tom je
celý tenhle můj konglomerát textů.
V článečku o kulturnosti mi jde i o
jiný smysl toho slova (forma vyjadřování); a zejména o (u nás extrémní) příklad
politické čuňárny; termíny 'neslušnost' či 'nekulturnost' jsou v té
souvislosti zcela nedostatečné.
Politická nekulturnost má ovšem silnou
zpětnou vazbu; ta se dá přerušit jen tím, že většina lidí začne sami u sebe a
dobře si rozmyslejí, že k ní opravdu nepřispívají; tak to učil Masaryk.
Jeho myšlenky, zhuštěné ve zkratkách 'Demokracie, toť diskuse', 'Zákon lásky
platí pro společnost a stát stejně jako pro rodinu', 'Demokracie není
všelékem', 'Inteligence bude mít tolik politické váhy, kolik bude mít
politického rozumu', 'V žádné vrstvě není tolik lidí politicky znechucených
jako v inteligenci', 'Co nám dává stát, dává nám z kapes našich', 'Čím větší je
iniciativa občanstva, tím dokonalejší je demokracie', 'Budoucnost patří
střízlivým, totiž těm, kdož se rozhodli pro vyšší, mravnější světový názor a
způsob života', 'Bez trpělivosti není pravé demokracie', 'Nebát se a nekrást' (pramen), nás mohou vést pořád. Prezidenta
Masaryka jako dobrého pedagoga a Čapkovy 'Hovory' s ním mi jako dobrý výklad
demokracie doporučil i ten politolog,
jehož konzultace jsem si víckrát vyprosil.
Zpět k těm referendům: Vím, že asi
užitečná referenda se mohou konat pro průzkum a vyjádření názoru veřejnosti
třeba jednotlivých obcí. ('Referendum v Štúrove' s pohledu
rekreanta nic nepokazilo na pobytu tam.) Jde o to, že v takovém případě se
jedná o názor, nikoliv o rozhodnutí.
Při rozhodnutí je třeba vzít
v úvahu ještě jiné faktory, které
bych zahrnul pod pojem 'veřejný zájem'. U nás se staví i dálnice (na kolik máme), nebo elektrárny. Lidé
z obcí, jimž bude provoz dálnice hlučet a smrdět za humny, skoro jistě
budou toho názoru, že se ten projekt uskutečnit nemá, ledaže by byli
kompenzačními výhodami přesvědčeni o opaku. Jenže přiměřené ty výhody
s pohledu ostatních obyvatel republiky se podstatně liší od těch
s pohledu místních lidí. Takže pak výsledek referenda plně závisí i na
tom, pro jak velký celek se to referendum uspořádá a nikdy nebudou mít všichni
pocit, že výsledek je správně. To jsou obecné problémy demokracie (totality si
s tím vrásky nedělají). Se zastánci
referenda bychom se asi shodli v tom, že rozhodovat se má na úrovni celé
republiky. Jenže tím se právě dostáváme k tomu rozdílu malých a velkých celků,
např. rodiny a státu, o němž jednají ty mé úvahy i v jiných souvislostech.
Ve velkém celku mají nátlakové skupiny příliš snadnou možnost tu věc
zmanipulovat. I naše zastupitelská demokracie s tím ovšem má problémy a je to
jedna z věcí, v níž právě kritice zleva obtížně čelí (mně se chce
říct 'viz i ten Goebbelsův projev'; ona ta kritika ale opravdu má zhusta ten charakter).
Právě u otázky o té radarové základně je
z postoje požadovatelů referenda na první pohled zřejmé, že jim nejde o
demokratičnost rozhodování, ale o jeho výsledek. [V rovině obecností bychom
se i s nimi nejspíš shodli na tom, že účelová
(do téhle míry!) opatření v ústavě
nesmějí být.]
Že si zneužívání přímé demokracie nedají ve větší míře líbit
Švýcaři, je podle mne spíš lokální zvláštnost daná jejich historickým vývojem,
i tím, že v poslední době neválčili a možná nepříliš velkými celky tak
řízenými; viz i dále odkaz se slovem 'smířlivější'. Švýcaři mají ostatně
svérázné jasno i v jiných věcech, třeba v postoji k EU a
k občanům jiných států, o tom se psalo i v Britských listech.
O té přímé demokracii jsme si korespondovali
s redakcí Britských listů a s Dr. Valachem http://www.blisty.cz/aut/252/bio.html
, http://www.blisty.cz/art/41288.html
. Jejich argumenty mne zatím nepřesvědčily. Pan doktor Valach mi o tom nabídl
spoustu literatury, která ale všechna vycházela z ideologických
předpokladů pro mne naprosto nepřijatelných. Prohlédl jsem ji s úsilím,
podle mého názoru přiměřeným; odpověď na tu základní námitku (kdo má
formulovat) jsem v ní vůbec nenašel, o neutrálnosti tam byly jen
obecnosti. Diskuse dospěla do stadia, kdy mi pan doktor vysvětloval, že (cituji)
"v případě referenda formulují otázku občané sami". To jsem
nepochopil a poprosil jsem pana doktora "vysvětlete mi sám heslovitě stručně
postup, kterým ti občané tu otázku formulují; já jsem se domníval, že to
jde buď na společném shromáždění, jako v antickém Řecku, nebo že je (pro
tak velký celek jako je třeba naše republika) potřebí, aby ji někdo určitý
zformuloval pro zveřejnění. Je to tak a pokud ano, kdo to má být?" .
Jeho odpověď jsem nedostal.
Zkusme si představit, že by teď mělo být
referendum o závažné celospolečenské věci, o níž je spor mezi
politickými stranami. Jedna strana měla
teď skandál.
Je jasné, že to je argument pro politické
strany, aby své kandidáty vybíraly jen z lidí, kteří se 'osvědčili
v komunální politice', tedy volebním testem opakovaně prokázali
-
svou schopnost řešit problémy, důležité pro jednotlivé lidi a současně pro
větší celek,
-
svůj ekonomicky-morální profil (i šťouráním novinářů v jejich financích) a
-
svou politickou inteligenci, tedy i schopnost odolat takovým nástrahám aspoň na
té místní úrovni; i když mazanost takových věcí na celostátní úrovni je jistě
podstatně větší. To je ostatně ten rozpor mezi zájmy jednotlivců a celku také.
Pokud vím, je takový výběr kandidátů skoro
samozřejmý v demokraciích, které mají delší tradici (tam je to zhusta
spojeno i se zkoumáním morálky v jiném smyslu; přitom mezi národy je
v tom rozdíl skoro "o 180 stupňů" a podstatné rozdíly jsou i
v přístupu jednoho národa v různých obdobích; to už se mi líbí jen
pokud to opravdu vypovídá o tom, jak ten politik bude nejspíš pracovat pro
zájmy všech). Pořád mám na mysli ten Masarykův požadavek snad aspoň padesáti
let nerušeného vývoje.
Ale je to argument pro přechod k přímé
demokracii? Podle mne není a je třeba důkladně využívat ten světově osvědčený
samoopravovací charakter demokracie. ( "Augiášův chlív" se nemůže
vyčistit ani levičáctvím. Totalitní státy jen vyloučí všechnu kontrolu a
veřejnou informovanost; to snad našim lidem není třeba dokazovat; vzpomeňme si
např., že za totáče byl u nás ten
katastrofální ekologický stav naší země předmětem státního tajemství. Takže
pozor na to, do jaké míry má být regulace obecně posilována.)
Uvědomme si také, že účelovou dezinformací může být, jak ukázáno, právě sama otázka referenda, takže sen jeho zastánců o tom, že přímá
demokracie vyřeší pasivitu lidí, je podle mne opravdu jen snem, tak jak tomu
bylo v případě jiných sociálně inženýrských snů se zdánlivě principiálním
přístupem, např. s tím vyloučením ošklivé role peněz. Mně vlastnosti peněz
nebo té zastupitelské demokracie připomínají důležitou vlastnost nože. Tím se
také mohu říznout, nebo se jím dá někdo i zabít. Ale jsem dalek toho, abych
propagoval 'společnost bez nožů'. Viz i názor V. Havla se slovy 'plet koukol
zrušením pole'.
S druhé strany viz i smířlivější pohled na referenda obecně,
k němuž jsem dospěl později při zprávách o konkrétním hlasování ve
Švýcarsku: tam, kde už organizátoři dost seriozní a voliči dost pozorní a
zodpovědní jsou, se může i referendum použít.
Sám nemám dobrý názor na to, do jaké míry by
(kdyby se podařilo překonat ten problém s logikou otázky a tím, kdo ji má
formulovat) názor množiny laiků měl převážit nad názorem menší množiny jimi
zvolených odborníků a jestli by to opravdu zmenšilo korupční prostor. Mám za
to, že by ho to spíš podstatně rozšířilo; o uplácení voličů tu jednám
v hlavním článku. (Z toho je logický závěr, že referenda by se měla či
mohla používat na věci, v nichž ekonomika nerozhoduje; tak přistupují
k své práci přírodní vědy. To může být argument svůdný pro "akademiky"
zvyklé přehlížet "přízemní" problémy; jenže právě takovou logikou -
obdobou té logiky s vyloučením nožů - jich spousta naletěla na propagandu.
A jsou vůbec nějaké politické problémy, v nichž ekonomika nehraje
významnou roli?)
Teď k tomu referendu o závažné celospolečenské
věci, která by s tím skandálem souvisela jen tím, že skandalizovaná strana
má opačný názor než ta druhá velká. Opravdu by ten průměrný názor lidí byl
v té situaci lepší (méně zmanipulovaný), než názor zvolených poslanců?
V tom skandálu jsem se neorientoval já, který se o věci dost zajímám;
natož lidi, kteří se výslovně 'o politiku nezajímají' a tedy si nechají nakukat
cokoliv; zejména to, že 'politika je svinstvo, o které se slušný člověk zajímat
nemá'. To by se asi opravdu projevil ten menší rozhled mnoha lidí a zvítězil by
postoj 'strana takového lumpa přece pravdu mít nemůže' nad věcným rozhodnutím.
A to už vůbec nemluvím o "úsudku" 'třídní nepřítel pravdu mít
nemůže', který zmiňuji v jednom z předchozích článků.
Vzpomeňme si na to dělení Československa.
Tam je prakticky jasné, jak by bylo (tenkrát mnohými Čechy tolik požadované)
referendum dopadlo. Na korektní otázku
'Má se Československo rozdělit na dva státy, český a slovenský?' by
v českých zemích výrazná většina odpověděla NE a na Slovensku ANO. A co
pak? Bylo by dobře, kdyby se prosadilo referendum celostátní? V něm by
ovšem vyšlo to NE. A co pak?
Se ženou jsme jezdili koncem totáče a
začátkem devadesátých let pravidelně na dovolenou do Brezna nad Hronom. A tam
nám lidé na potkání v lese a v obchodě říkali: "Ta vaše okupace
už nebude dlouho trvat. Uvidíte, že my, s partyzánskou tradicí, si
dovedeme svobodu vybojovat; nějaké ty zbraně se vždycky najdou. A nedivte se
tolik, na co zbraně; to přeci snad i jako Češi víte." Viz i moje zkušenost
z vojny se slovenskými nacionalisty, o níž píšu p. Beerovi
u slova 'Olomouci'. Tady to mohlo dopadnout jako v Bosně! I když na
Slovensku také byla zřejmě většina lidí rozumných; vzpomínám si z poloviny
devadesátých let, jak jsme šli po slovenském Rudohoří a potkali jsme skupinu
slovenských turistů, asi studentů. Ukázali nám 'Pozrite
sa, pekná muchomůrka.', říkám jim 'Snad muchotrávka, ne?' a dostanu
odpověď 'To len tí blázniví nacionalisti ...'.
K tomu riziku občanské války nemohu
nevzpomenout Pithartovo trapné jednání v té věci, "dvojdomek". A
s tím také jeho celkový přístup k českému národu, viz 'Podiven', mám
ověřeno, že nejde o shodu jmen, je to on, v http://www.blisty.cz/art/11016.html
. Pithart byl "opravdu skvělý kandidát" na českého prezidenta!
Všimněme si tu s hlediska hlavního záměru tohoto článku také, že
"dědičný hřích" je osvědčený nástroj propagandy; obdobná metoda je
zneužívání dobré vůli lidí, zejména mladých, k zlepšování sebe sama.
S pohledem na situaci v obou
státech vzniklých z Československa nesmírně oceňuji výsledek jednání,
které z naší strany vedl nynější prezident
Klaus: snad jediné dělení státu v lidských dějinách, při němž
nepadl výstřel a resumé, kdy si se Slováky podle daleko převládajícího mínění
lidí obou stran rozumíme o hodně lépe než ve společném státě.
Ona to nebyla žádná legrace, o tom vidím 4.6.2012 i zprávu
Bombardování Brna se probíralo v roce 1992 na jednání slovenské vlády
. Přitom před časem můj kolega, Slovák, na pracovišti s tím
dělením nesouhlasil, asi ve smyslu: 'to pekli Mečiar s Klausem a nikdo se nás
na to neptal'; jenže on je z Bratislavy. O roli prezidenta Havla v té věci píšu
i v záznamu korespondence s dalším vzdělaným člověkem u slova 'vinili'.
Škoda, že nemám výstižnou tehdejší Jiránkovu
malůvku: V ringu sedí Mečiar, nasazuje si druhou boxerskou rukavici a do
ringu vstupuje s udiveným výrazem Klaus: ''Nevidím nikde síť a míčky.'
K jiné takové věci, související
s možným referendem, výstižnou malůvku staženou mám; uvádím ji tady, se
svolením autora p. Kemela.
Počet přístupů na tuto stránku: