zrníčko pohledu na vztah kulturnosti, politiky a propagandy
Básnictví nerozumím,
ale vím, co se mi líbí. (Prosím vás, nezvedejte obočí a nekrčte rameny.)
V podčárníku článku u sv. Václava
17. listopadu 2010 jsem uvažoval i o úloze televizního umění. V září
2011 jsem viděl v České televizi novou verzi pořadů podle mých milovaných
Čapkových povídek. Jen žasnu nad dokonalostí hereckého a režijního provedení i
obrazu, i smysl je podle mne částečně zachován. Ale vrtá mi hlavou, jestli je
správné něco tak dokonalého, jako je Čapkova předloha, ještě pro televizní
zpracování dotvářet či dokonce přetvářet; televizní
program to uvádí opatrně (jedna z nich 'Zločin na poště Televizní povídka podle
stejnojmenné předlohy o hledání lidské spravedlnosti.'), ale já jsem se těšil na přesný přepis. Bylo opravdu potřebí
v předchozím dílu Básník změnit 'mladého policejního koncipienta Dr. Mejzlíka' na zralého rutinéra ještě z jiného důvodu,
než že toho zralého hrál pan Heřmánek tak dokonale? Mladému člověku víc
odpovídá, že ho ta souvislost básníkovy snové vize a skutečnosti zaujme
natolik, že kvůli tomu sám znova básníka vyhledá. Proč tam bylo třeba měnit
název jedné velké pražské ulice, která přesně odpovídá básníkovu výrazu, na
jinou, méně známou? V té Čapkově předloze není nic o pořadovém kroku,
kterým předvádí mladý strážník svou horlivost. To už vůbec neodpovídá duchu
první ČSR (1928) a zejména ten krok je chybně: ozbrojené složky první ČSR nikdy
ne
Ta levicovost České televize a řady umělců
mi přišla na mysl zase 15.12.11, když tam vidím Olmerovo
Hledání
Jana Wericha. (A pak zase o Vánocích.)
Wericha jsem vždycky viděl moc rád, mám po rodičích program hry Osvobozeného divadla, pracně jsem si sehnal
všechny knihy textů jeho her, Holzknechtovu
knihu o Ježkovi a tom divadle a všechny dostupné jejich nahrávky. Komentář toho
televizního pořadu je o "absurditách současnosti". Ty absurdity, o kterých levičáci melou,
aby zamaskovali absurditu svého vlastního přístupu (slovníček newspeaku),
jsou tam jako přes kopírák z té nedávné
PRopagandy (Dr. Švihlíková), hojně dokresleny působivými záběry od
pracáku. Že ti lidé dnes neumírají hlady jako v Americe v době, kdy W+V točili 'Svět
patří nám', který pořad v té souvislosti do omrzení cituje, je mírná námitka
proti licenci věhlasného tvůrce pořadu. Ale že tam mele o korupci (jak mj. té České
televizi vytýkám s požadavkem důkazu nebo opravy) a hlavně, že tam vydává loyální masové
shromáždění lidí, ve filmu výslovně vyzývající k obraně proti hnědým levičákům - Henleinovým ("Kazimír Konrád") sudeťákům
připravujícím Hitlerovi vpád do naší republiky, za obdobu těch nedávných PRopagandistických shromáždění organizovaných krajně neloyálně
levičáky narudlými, to je už na mne opravdu moc. Ten tvůrce se také "zapomněl"
zmínit o tom že buzerování Wericha (a V. Havla
a vlastně všech) socialistickým režimem, když už mu bylo jasné, k čemu to vede,
jsou svědectvím o tom, kam vedla mj. i Werichova příchylnost k (narudlé) levici před
válkou. A o tom, že na cestu do SSSR v r. asi 1936 s ním proto Voskovec veřejně
odmítl jet. I o tom, že v té dojemně citované korespondenci s Voskovcem po r. 1948
mu Voskovec tvrdě vynadal za kolaboraci se socialistickým režimem a posmíval se
jeho roli v 'Císařově pekařovi' slovy o tom, že nejspíš v tom filmu lid odhalí
pikle imperialistů (cituji volně zpaměti). Byť možná už trochu nespravedlivě,
když si vzpomínám na Werichova představení s Horníčkem v ABC v padesátých
letech; to už Werich začínal vidět, kam to vede. Póóózdě.
Před
časem se o kultuře v politice (a také o vajíčkách) jednalo hodně. Sám tu
mám výrazy, ve společenském styku neužívané, které stejně každý dobře zná 1/,
2/, 3/; a tak mne zaujalo, jak je to
s jinými lidmi, kteří se vyjadřují o politice. (Takové vyjadřování používá i superkulturní
veřejnoprávní televize, viz 11/.) Podívejme se
v té souvislosti na dvě svěží dílka, která se mi "po umělecké
stránce" tak líbí: Mackovu Píseň
strašlivou o té nové české vládě (Grossově 2004) a Fouskovu Bulvární baladu (o Grossovi je
tam také; ukázka textu je tu i v 3/).
Obě ta
dílka
...klonovati místo vola
krávu. Kráva ta je užitečná, můžete ji dojit; vůl má jenom tenkrát význam, když
se chodí volit
', který (de facto odvoláním na 'common
sense') znectívá parlamentní demokracii jako celek.
Protože vím, že z té polohy hodně vychází levicová propaganda, viz v 4/ a podrobněji v odkazu 5/ u výskytů slova 'svinstvo'.
Na Fouskově stránce nahrávek
stránce vidím titul VYVOLENÍ, který je tou definitivní verzí; s ním
souhlasím plně a obdivuji ho neméně.
Tyhle
moje stránky se na varování před propagandou zaměřují. Všimněte si, že někdo rozšířil
(zřejmě bez vědomí autora) ten Fouskův koncept, který pak koloval mezi lidmi
mailem. V souvislosti s propagandou popsanou v odkazu Benešovy názory článku o socializmu jsem si znova uvědomil (i
podle varování od mladšího příbuzného, který pracuje v oboru
souvisejícím s marketingem), jaký poklad pro PRopagandu
jsou dopisy, které skoro řetězově přeposílají lidé
svým blízkým a známým kvůli zajímavé části nebo příloze. Protože takový dopis
od člověka, kterému člověk věří, se už neanalyzuje tak podrobně, jak by bylo
zapotřebí. Nedostal se ten neautorizovaný koncept do těch mailů
právě s tím záměrem?
K těm nespolečenským výrazům: nevidím žádnou korelaci skutečné neslušnosti v mezilidských vztazích
(lži, podrazů a sobeckého prospěchářství)
s
Jiná věc
je ovšem výroba a využití politických skandálů,
jak jsem psal o jednom dřívějším. Když pak pracovník menšinového časopisu
neopatrně umožní sprostý podraz, tzv.
seriozní média, zejména Česká televize,
tu věc hojně šíří*/ a když (pokud si vzpomínám přímo) předseda hlavní
konkurenční strany tu věc
Málem
jsem upadl, když vidím, že ta vysílaná "nahrávka" byla sestříhaná,
totiž podle LUI
se omlouvá Topolánkovi... . Na té nahrávce bylo
divné, že by si významný politik dovolil ve styku s pracovníkem médií výroky
v tom smyslu, i když o jemnocitnosti formy některých jeho projevů jsme už
hodně odsudků slyšeli. Ale ani já, který jsem tu věc se sestříháním pečlivě
sledoval při interpretaci projevu emeritního prezidenta Havla a kdysi jsem
při televizním puči (viz u toho slova v 6/) takovou manipulaci viděl a
vím, jak se tak dá z univerzitního pedagoga vyrobit hlupák, jsem si
nepřipustil, že taková média jako Respekt či televizní stanice, které tu
zfalšovanou nahrávku vysílaly, by si dovolila její pravost aspoň
z profesionálního technického/zpravodajského hlediska nezkontrolovat a tu
sviňskou PRopagandu nestydatě vylejt
na lidi beze slova upozornění. Teď je jasné, že předseda Topolánek
naopak říkal věci docela korektní a že lumpárna je v těch médiích. To nám všem budiž ponaučením, co až můžeme od
nich očekávat **/ a že si máme dobře všímat, kdo měl zájem si takovou akci
objednat. Uvažme, do jaké míry máme bez důkazu věřit té Paroubkově
připravené legendě, že si to ODS udělala sama, prý k maskování
pravicových poklesků. Teď, před volbami, když jde o každé procento! Když
vidím drahé billboardy 'Jsem unavený
muž' s Topolánkovou fotkou (také zfalšovanou?)
nápadně připomínající ty, které se objevily v souvislosti s tou
zfalšovanou nahrávkou, a billboardy s fotkou (?, počítačová grafika umí hodně 8/) provinile se tvářícího p. Nečase, nemusí mi už nikdo
nic vykládat.
Taková negativní kampaň nejnižší úrovně
***/, jakou vidím zejména od Paroubkovy ČSSD, nejen
že zcela znehodnocuje volby jako podnět lidem k demokratickému analyzování
postupů pro rozvoj společnosti; ona probouzí i ty nejodpornější projevy
nekulturnosti primitivů, teď i násilí. Jestlipak také bude pan Paroubek vykládat, že ten útok na pana Sobotku si udělala
ČSSD sama na maskování svých poklesků? To je svůdný námět i k zneužití
státního aparátu policie a státních zastupitelství pro takovou "volební
agitaci" výběrem toho, co se o objasnění zveřejní. Pro volby analyzujme
pozorně a co možno jen podle programů 9/ a ovšem podle
pravděpodobnosti, že náš hlas nezanikne (to ví "lid" dobře, budu se
tím sám muset důsledně řídit), jinak bychom se
dočkali ještě horších věcí!
Bohužel
vidím, že Paroubkovci nejsou jediní, kdo propagandu
"obrazem" tváře konkurenta uplatnili. Propaganda nízké lidské úrovně
je bohužel účinná, viz v textu o socializmu
u slov 'Völkischer Beobachter'
a 'tyátry', v odkazech termíny u slova
'nesledují', výsledek referenda
u slova 'nezajímají'
a v komentáři korespondence "kritikovi"
u slova 'slabí'. Cyničtí (hnědí) levičáci to
Z jiného
pohledu: lidi si musejí dávat pozor, aby se s nimi nedalo jednat
jako s 'tu
Další
zajímavá souvislost je mezi tím falšováním dokumentů k diskreditaci
předních českých politiků (kromě té sprosťárny s "nahrávkou" viz
i fotografie v brožuře, o níž je 7/)
a vlastnictvím tisku: Všimněme si, že Blesk, který asi
hrál v té zvukové čuňárně hlavní roli a který
provedl tu akci s SMSkou, je vydáván stejnou firmou jako nóbl Reflex z toho článku o vlastnictví.
=============================================================================================================
*/ a "nezaujatě" vykládají: p. Taberyho z Respektu jsem slyšel v televizi o p. Topolánkovi přibližně
'S tím
svým slovníkem už slíbil víckrát se polepšit.'
...
...
...
...
'Ale kdo má jeho slibům už vůbec věřit!'
**/ Jeden zajímavý člověk mi psal 'CNN (Cable News Network) se označuje
často jako Communist News
Network (viz nejen reakce mých přátel ze zámoří ale i reakce na internetu).'
V té
souvislosti člověk také pochopí, co měl na mysli Bernard Goldberg
v knize BIAS. Do češtiny byla přeložena pod názvem zhruba 'Jak média
manipulují'; napsal ji Američan z USA, asi známý televizní redaktor,
kterého vyhodili, protože se rozepsal o tom, jak jsou v USA
v televizi samí liberálové. (Důsledky té věci se domnívám vidět u těch
akademických kolegů, kteří se vraceli ze Spojených států a podle nátury buď
vrtěli hlavou, jak je možné, že na akademických pracovištích v USA je to
samý skoro salonní komunista, nebo se takovými salonními komunisty přímo
stali.)
V té
knize mne zaujal kousek textu (změnil jsem tu jméno té poradny na naše známé 'Sally'; není tu nějaká souvislost pohledu těch televizních
pracovníků na jejich práci s tím žertíkem 10/
výzkumníka globálního oteplování?):
Po CBS News koloval vtip v podobě dopisu adresovaného do
"Poradny Sally":
"Milá Sally,
mám
problém. Mám dva bratry. Jeden pracuje v televizi, druhý dostal elektrické
křeslo za vraždu. Matka zešílela a umřela, když mi byly tři roky. Moje sestry
jsou prostitutky a otec prodává drogy žákům středních škol. Nedávno jsem potkal
dívku, kterou zrovna propustili
z polepšovny, kde byla zavřená za to, že udusila své nemanželské dítě a chtěl bych si ji vzít.
Řeším teď
problém:
mám se jí
přiznat, že můj bratr pracuje v televizi?"
***/ Níž už
snad může být jen detailní záběr politika skrytou kamerou ze záchodu,
s komentářem 'Podívejte se, co on a ta jeho strana produkuje!'. Všimněte
si, že v tom formálně není ani jedno vulgární slovo; a jak je to "investigativní". A že se to dá vyrobit ve střižně.