Původní kratší formulaci tohoto textu jsem odeslal 28.5.09
redakci Britských listů s návrhem na uveřejnění. Znovu jsem na tento text
upozornil redakci BL 24.8.10. Jako dříve oceňuji, že Dr. Čulík tu drsnou
kritiku v Britských listech opravdu zveřejnil */. Na aktualizaci - kritiku
postoje ke knize o nacionalizmu jsem Dr. Čulíka
upozornil 29.8.10 a spolu s kritikou další zaplacené agitace proti
americkým vojenským zařízením i 20.9.10 .
nám Čechům vládla...
To je odmítavá
reakce na článek Zdá se,
že Češi rádi trhají knihy z vazeb a směsná na Nenávist
. A moc souhlasná s článkem O příživnících aneb Pilotáž
na KAA. Ukázalo se, že je i negací článků Co způsobilo, že lidé
Husákovu normalizaci přijali a O
českém nacionalismu ; v tom smyslu jsem ji doplnil podrobněji.
V
Česku (i od Čechů žijících ve vyspělých
zemích) se od Čechů zřejmě hodně
rozmáhá rasizmus, a to rasizmus protičeský,
viz i u řetězce "českou rasu" v článku o socializmu
a v úvodním komentáři korespondence s autorem té 'Nenávist'i, p. Janýrem.
Pro Dr. Čulíka jsme 1/, podobně jako pro
Emanuela Moravce 2/ (a vlastně i Václava Havla ) 'Čecháčkové' a 'Apely Václava
Havla, aby lidi „žili v pravdě“ byly ignorovány, protože většina lidí nevěděla,
co to znamená' v tom článku 'Co způsobilo...'. Jako jeden z těch, o jejichž
nejtypičtějších postojích píše Dr. Čulík, že 'z nich snad
nejcharakterističtější je tento: "Jsem zbabělec, a proto kolaboruju s cizí mocí, která zotročuje mou zemi a jíž
jde o likvidaci mé kultury i mě samotného. Vím, že mě i mou kulturu tato
kolaborace ničí a mrzí mě, že na tom osobně spolupracuju.
Nedokážu se však vzepřít...' potřebuji
reagovat. I k výtkám mladých
a ne dost znalých (nemohu moc často
'Vládly nám hovada
(vždyť je znáte; že si je naši lidi vyvolali, nebylo už podstatné). Stádo
splašených bejků se také nesnažím holýma rukama
zarazit nebo usměrnit, ani do takového pokusu blbě zatahovat další lidi; ale
můžeme tomu stádu nastavovat překážky.'
To je přístup, který podle mne není nijak
špatný ani ponižující. Podrobněji o tom píšu v odkazu slovníček newspeaku
toho mého občanského kréda o socializmu , hodně
k té věci napsali i jiní lidé ve své korespondenci; podívejte se
prosím mj. do okolí slov 'mostu inteligence' v té od odpůrce4; dopisy
s tím člověkem byly moc charakteristické.
V odkazu výsledek referenda píšu o souvislosti
takového přístupu a pojmu "dědičný hřích". Podívejme se na sebe i
v lepším světle: Češi
můžou být na sebe pyšní, ... a u slova 'generalizovat' v odkazu ****/.
Ve svém okolí a zaměstnání jsem trochu znal
jediného člověka (dobrý soustružník), který viděl svou situaci za
"normalizace" tak, jak ji popisuje Dr. Čulík v tom článku 'Co
způsobilo...'. Jsou ovšem i takoví, ochotní to vyjádřit i
"uměleckou"
formou, kteří ten rozdíl našeho života za totáče a teď vidějí
dnes tak, jak ho Čulík svými "průzkumy" a jeho spolupracovníci v Britských listech i jinak propagují.
Celý ten Čulíkův text, vycházející
z pohledu jiné výzkumnice z 'vyspělé
země', která to všechno nejspíš vidí zdálky prostorové, časové i věcné, je
v hrubém rozporu s tím, jak situaci pamatuji a jak o ní četné ukázky
skutečného pohledu našich lidí na ten režim uvádím zejména v tom odkazu slovníček newspeaku
a v korespondenci; mj. teď s Ing. Hoškem u slova 'Průměrně'.
Dr. Čulík neuvádí přesnou citaci otázky, kterou v rámci toho svého
amatérského průzkumu mezi studenty o postojích rodičů
O roli
Československé televize píšu v tom hlavním textu o socializmu . Ovšem, že se na zpříjemňování pobytu v tom socialistickém blbinci (vlastním profesionálním étosem kvalitních
výtvarných a hereckých výkonů i na příkazy Vůdců) významně podílela. Ale
vyčítat uměleckým dílům, že se zaměřují či zaměřovala na lidské a rodinné
problémy, považuji za scestné ('Vstanou noví bojovníci', taková díla M.
Majerové, 'Občan Brych', 'Příběh opravdového člověka'
jsou jen nevábná propaganda; v protikladu k tomu, jak na nás působějí díla zmíněná na konci poznámky o televizních pohádkách; ale pozor). Řeči o úspěchu těch profesionálně
kvalitních děl v odrazení lidí od aktivity vidím jen jako chiméru těch,
kdo žijí v demokratickém systému a skutečné pocity lidí v totáči si ani nedovedou představit, nebo je nepřiznávají
z jiných důvodů. Souhlasím s tím, že televize využívala
propagandistické triky feminizmu; to ovšem plně zapadá do mého pohledu, že
všechna levicovost (socializmy, ekologizmus, feminizmus) v jádru jedno
jest, viz její definice na začátku toho mého článku o socializmu. Ostatně vzpomeňme na
protektorátní filmy např. 'Přítelkyni pana ministra', jak tam český podnikatel jásá nad udělením titulu (protektorátní vládou),
jak roztomile se krásná sekretářka stará o plynulost dodávek (ovšemže jen ve prospěch té české firmy a jejích zaměstnanců
v tom období války, kterou náckovští okupanti vedli
barbarsky proti všemu rozumnému na světě), jak tam všude hraje
česká a slovenská národní hudba, skvělí herci vedou vtipné dialogy a všechno je v takové milé lidské pohodě, že jen
škarohlíd by mohl poukazovat na tu úroveň řečmi o kýči a takový rejpal jako já (podle tátova zvyku) řečmi o účelu a profesionalitě
té PRopagandy. A o osudu českých tvůrců a filmového průmyslu, koncentrácích, zachraňování a autocenzuře.
O levicovosti
umělců a jejím důsledku tu píši na řadě míst, týká se jí i rozbor prezidenta
Klause, který cituji v tom článku o socializmu.
V té souvislosti by vypadalo nenápadně, že právě Čulíkovy
Britské listy prezidenta soustavně ostouzejí, i lživou charakteristikou
v kritizovaném článku. Jenže v poslední době si více všímám i toho
soustavného znevažování naší politické reprezentace propagandou "českého" tisku v cizím vlastnictví .
Všimněte si, jak ten trend harmonuje i časově s Čulíkovými
a Dolejšího články a také s placenou (kýmpak asi původně?! 3/) agitací proti
americkým vojenským zařízením u nás reklamou v Britských listech.
Nedivím
se tomu, že lidé považovali disidenty, kteří přežili skoro na svobodě a zdraví,
mj. Dr. Čulíka, za nevěrohodné: víme, jak věznění
surově poškodilo zdraví pozdějšímu prezidentu Havlovi; a to byl světově známý
literát, o kterého se zahraničí účinně intenzivně zajímalo; o tom jsem psal odpůrci4 u slov 'ničit důsledně malé ryby'. Do toho
zmíněného trendu Britských listů plně zapadá i zlehčování náckovského
přístupu 'politika cukru a biče', výslovně aplikovaného na nás za Protektorátu,
Čulíkovým výkladem, jako by byl Protektorát
srovnatelný svým záměrem zlikvidovat
český národ s Husákovou politikou; tak, jak to známe z textů
účelových přepisovatelů naší historie pracujících pro ty cizí zájmy. O tom, na
co se ten tisk v cizím vlastnictví zaměřil počátkem r. 2010, píšu
v tom článku podrobně. Varující je, že ta levičácká propaganda je možná
zase účinná, jak je vidět v tom Čulíkově
kolaborujícím článku ze slov 'V lednu 2010 zjistila česká agentura
pro průzkum veřejného mínění STEM, že 80 procent českých občanů zastává názor,
že dnešní čeští politikové „nejsou na vyšší morální úrovni“ než politikové z režimu
v době před rokem 1989.' a z následného Čulíkova
průzkumu. To byl právě takový levičácký "průzkum", jaké tu situaci
samy vytvářejí; o tom píšu v článku jak zacházet s trhem
u slova 'nejzrůdnější'. Novinářskou etiku zmiňuji i v článku 4/.
K tomu článku o českém nacionalizmu: Prosím podívejte se do
článku Mary Heimannová
a Česko(Slovensko) ; hned uvidíte, jak seriozní je Čulíkovo
hodnocení 'Profesionální historička Heimannová,
{...}, se před časem rozhodla nastudovat a napsat moderní historii menšího
evropského národa, aby se zjistilo, jak odolával mezinárodním tlakům. Vybrala
si Československo, naučila se dokonale česky a strávila několik let studiem
primárních materiálů, dva roky z toho přímo v České republice. Vznikla z toho
práce, která se výrazně odlišuje od dosavadních historií Československa psaných
v angličtině, které do značné míry recyklují zjednodušený a vlastně zkreslený
obraz československých dějin. '. Ve skutečnosti jde zřejmě o
beletrizující knihu s urážlivou s
Tím vším nabývá důrazu původní výzva:
Porovnejte si prosím osobní část
přístupu Dr. Čulíka a p. Pitharta
s textem v tom článku o socializmu i blízko slov 'vědec' a
'inženýr', i s mou představou o tom, jak takové vztahy k jiným
lidem vznikají.
A
přidávám k ní i další:
Porovnejte si prosím tón přístupu Dr. Čulíka k Čechům s tím, který kritizuji
v článku Bohumil
Doležal, extremismus a petice . A jeho útoky na nás, že jsme kolaborovali
s Husákem, s tím, jak teď zjevně kolaboruje on. ('Chyťte zloděje!')
Snad rozumím kořenům, z nichž Čulíkův postoj k vlastnímu národu vychází při dlouhém
pobytu na Britském ostrově: podívejte se prosím na vtipnou povídku Odkaz kojné, z které tu reprodukuji
podstatnou část; děkuji jejímu autorovi - Mistru Hurníkovi
za laskavé svolení. Při takovém "porozumění", jaké projevují postavy
té povídky pro lidi z méně bohatého státu (obráceně to prý bývá lepší) se
nemůžeme divit ani pohledům z článku ČR nemůže přežít bez vazeb
na ostatní evropské země. O tom, že občani
některých vyspělých zemí se ve škole
vůbec neučejí dějiny před vznikem jejich moderního
státu (USA) a ti řadoví neznají ani základní zeměpisné pojmy ze svého kontinentu
(Francie) a vůbec nejsou schopni rozlišit třeba Slovensko a Slovinsko, víme i
z mnoha jiných pramenů. O nás zejména viz i 5/ řádek před slovem 'Böhmen'; politická korektnost mi nedovoluje tu věc
popsat výslovně, ale nás prý také nejsou většinou schopni odlišit; že by ani
jejich prezident, Maďar? Tu věc
musíme ovšem brát v úvahu a přiměřeně respektovat, jak píšu o takových
věcech i jinde. Zásadně důležitá je pro nás tím, že nebudeme-li přitom dost
obezřetní a odhodlaní, viz mj. k demokracii v EU a k obhajobě našich státních a národních zájmů ekologisty,
dopadneme (možná zase po úvodním pohodovém intermezzu; porovnejme si naši úroveň předtím s úrovní Anglie) jako po Bílé Hoře. To
nám Mnichov 1938 předvedl názorně a ten duch je cítit bohužel i v EU
doteď. Optimismus Dr. Čulíka, že 'Všechno, co se
Čechům na EU nelíbí, mohou čeští politikové v souladu s jinými
v Bruselu odstranit vyjednáváním.' vidím jako hodně teoretický. A jeho
'Nebo se naučit umění kompromisu.' mi zní velice povědomě. Vzpomeňte si jak
'Českoslovenští vedoucí soudruzi odjížděli do Moskvy vyměnit si názory se
sovětskými.' a vraceli se pak s těmi názory sovětskými. To není jen
specifikum totáče, to je dáno obecně poměrem slabého
a silného. Právě proto mne to nedemokratické, co je cítit v EU, tolik
znepokojuje. Důležitá je naše průmyslová vyspělost, tak jako se nám hodila ke
konci Rakousko-Uherska; i naše schopnost tu vyspělost předvádět. Jakou
katastrofou pro to úsilí je stav našich silnic a jejich orientačního značení!
(I když i ta věc se lepší: po zprovoznění části vnějšího pražského okruhu mohu
konečně plně
K tomu článku o
příživnících z podtitulu: Přesně ty pocity jsem míval i já ***/. Právě proto nechci, aby
na to lidé zapomínali a udělali stejnou chybu, kterou jim pořád pod nějakými
ušlechtilými záminkami někdo mazaně vnucuje. Na to se na této své stránce snažím upozorňovat; jako ukázku berte třeba
zmínku o pohádkách v tom článku o socializmu.
Opravdu ponižující pro náš národ by bylo,
kdyby si vládu, která s ním bude zase zacházet v zájmu
jiných, vyvolal pod jiným názvem
znova, ať doma, nebo ve větším celku. Viz ty články o socializmu u slova 'revolucionář', o
Lisabonské smlouvě a k demokracii v EU a k obhajobě našich státních a národních zájmů ekologisty.